zondag 8 augustus 2010

Zee meditatie

Breng je aandacht naar je ademhaling. Je hoeft niets te doen, alleen maar je ademhaling te volgen. Diep naar binnen, en krachtig naar buiten. Blijf je ademhaling volgen.
Laat alle geluiden buiten je, laat ze zijn waar ze zijn. Je aandacht is bij je ademhaling.
Scan je lichaam. Begin boven bij je kruin, en zak steeds lager naar beneden. Als er ergens spanning of weerstand is, dan ontspan je deze.. Breng je warmte er naar toe totdat het ontspant of verandert, en ga dan verder. Naar je nek, je schouders, je handen en je armen. Steeds verder naar beneden, ook naar je vingers. Je aandacht gaat naar je heupen en je boven benen, steeds lager, naar je knieën, je onder benen en je voeten.

Stel je voor dat je stevig op je voeten staat. Je staat bij een prachtig mooi strand, en voor jou is de uitgestrekte zee. Zo ver dat je kunt zien is er alleen maar zee. Geef je zelf toestemming om een stapje naar de zee toe te zetten. Laat de zeewater zachtjes je voeten aanraken en liefdevol bij je naar binnen stromen.
Dus niet alleen je huid, maar ook het binnenste van je voeten wordt door het zeewater gekoesterd. Doe nog een stap verder de zee in. Nu tot je knieën, laat je knieën genieten van het zeewater. Van binnen en van buiten worden je knieën in het zeewater opgenomen. Je gaat nog verder, met je bovenbenen in het zeewater.

De temperatuur van het water is precies goed.

Want het is jouw zee en je wordt er in verwelkomd. Steeds dieper en dieper laat je je in het zeewater zakken. Je borst en je rug zijn in de zee, het voelt prettig, je kunt je helemaal ontspannen. Je handen worden gedragen op het water. Terwijl je steeds dieper en dieper gaat, wordt je nek één met het water, je gezicht, je achterhoofd en zelfs je kruin verdwijnt in het water. Je bent één met het water, er is geen enkele grens tussen jou en het water.

Je bent het water.

Je bent net zo uitgestrekt als de oceaan. Je bent net zo groot en zo diep als de oceaan. Je voeten zijn de oceaan, je lichaam is de oceaan en je hoofd is oceaan. Je laat jezelf koesteren als een oceaan.

Als er ergens energie nodig is buiten jou, geef je daar energie.

Als er ergens energie nodig is binnen jou, geef je ook daar energie.

Verder hoef je niets te doen, jezelf laten dragen en je lichaam laten verzorgen met deze immense waardevolle en voedzame energie. Laat je lichaam alle stoffen die het nodig heeft opnemen, en laat alle onzuiverheid die nog binnen en buiten jou aanwezig is door de oceaan wegspoelen.

Als je klaar bent, kom uit het water en kom langzaam terug naar deze tijd. Voel dat jij en je lichaam een zijn.

Wrijf in je handen, met je handen wrijf in je ogen, en als je lichaam er klaar voor is kun je je ogen openen.

1 opmerking:

  1. Fijn deze meditaties. Een paar jaar geleden dacht ik nog dat dat niets voor mij was. Nu merk ik dat ik er plezier in heb om dit soort dingen te fantaseren, zo noem ik het maar. Deze zee meditatie doet me denken aan een verlangen dat in me opkwam toen we een keer in Noord-Engeland waren. Hier thuis geniet ik ook altijd van de lucht en de lucht daar leek zo uitgestrekt en was zo mooi dat ik er het liefst in opgenomen zou willen worden, net zoiets als in het water van deze zee meditatie.

    BeantwoordenVerwijderen

WIE BEN IK

Mijn foto
Vlissingen, Netherlands
Dat is een hele goede vraag! Het antwoord afhankelijk is van het moment waarop deze vraag gesteld wordt. Want, zeker bij zijn er momenten dat ik alleen de lagen zie waaronder ik mij veilig aan het verstoppen ben. Onder deze lagen vind ik hetzelfde warmte, liefde en rust die in ieder van ons huist. Hierdoor, ben ik niet veel anders dan jij of wie dan ook. Zonder deze bril mag ik kwetsbaar zijn, mag ik dingen niet weten, mag ik gewoon zijn. Kijkt de rest van de wereld ook zo? Zolang het de wereld van 2 dimensies is waarschijnlijk niet. Want wij moeten expert zijn!! Expert waarin, zou ik mij afvragen? Als wij allen mogen putten uit de oneindige kennis die overal al is en energetisch beschikbaar is waarom dan deze onderscheidinglijn. Waarom zou je dan een expert willen zijn? Om te weten wie je bent!!! Dit is een paradox die wij onszelf continue creëren. Om? Achter te komen wie wij zijn!!!! Alleen wat wij werkelijk zijn is: een oneindige bron van energie en volgens kwantum fysici een grote niks. Als wij niks zijn, dan is er geen onderscheid en dan is ook ineens gelijkheid en dan mogen wij wel zijn. Gewoon zijn. Wil je toch weten kijk dan op www.journeytherapeut.com