Wat is open communicatie? Alles naar elkaar kunnen vertellen, zonder dat je later belachelijk wordt gemaakt. Dat stukje belachelijk gemaakt worden is bij mij met de paplepel ingegoten, of zeg maar door de moedermelk.
Mijn moeder had de neiging om alles wat ik tegen haar vertelde, ook mijn gevoeligheden die ik als kind beleefde, in geuren en kleuren in het bijzijn van de hele familie naar buiten te brengen. Goed bedoeld natuurlijk, maar voor mij als kind heel onveilig. Want A begreep ik de humor van de volwassenen niet, en B kreeg ik dan negatieve aandacht.
Het simpele gevolg hier van was dat er ergens in mijn onderbewuste een mechanisme naar voren is gekomen om geen enkel verhaal meer te delen, en al zeker niet met mijn naasten.
Heeft dit een gevolg op mijn relatie? Reken maar. Kom ik er gemakkelijk vanaf? Natuurlijk niet.
Kom ik er wel ooit vanaf ? Dat is zeker. Hoe? Door gewoon te communiceren met mijn partner, en juist dat stukje bewustzijn te delen. En mocht het weer gebeuren dat ik belachelijk wordt gemaakt, of een idee hebben dat dit zo is, kan ik mijn partner erop wijzen dat dit mij pijn doet.
Wat veel belangrijker is in de open communicatie, is dat er ruimte wordt gemaakt om jouw dingen uit te spreken in je eigen tempo.
In onze relatie hebben we daar een prachtig middel voor.
Het is goed om te beginnen met een heel eenvoudig en heel oud communicatie gebruik, waarmee je leert om echt naar elkaar te luisteren, je mond te houden en respect te tonen.
Het gebruik heet de “Talking Stick”. Het is zo oud als de mensheid. Het komt uit het sjamanisme en van de Indianen. Deze wijsheid is eeuwen oud, wij hebben best veel te leren van onze voorouders, hoewel ik geneigd ben te denken dat wij alles al weten en gemakshalve hebben vergeten. Het gemak dient de mensheid, maar niet onze relaties. Wil je echt een goede en liefdevolle relatie, dan zul je daar positieve energie in moeten stoppen.
Het “Talking Stick” ritueel is te gebruiken bij elk gesprek waar je het gevoel hebt dat er niet naar jou wordt geluisterd en dat je niet kunt uitspreken wat je wilt zeggen.
Ga tegenover elkaar zitten en kies een voorwerp wat je gemakkelijk in de hand kunt houden. Het kan een pen of een kopje zijn, je kunt ook een mooie stok uit de natuur gebruiken. (Overigens is het goed om altijd hetzelfde voorwerp te gebruiken, want deze krijgt jullie energie en zal jullie energetisch helpen het niveau van het gesprek hoog te houden.)
In de regel is het zo dat zolang een van jullie het voorwerp vasthoud, hij/zij mag spreken. De ander luistert tot alles gezegd is. Luister niet alleen met je oren maar ook met je hart. Als de eerste persoon de stok terug legt, mag de andere persoon het overnemen. Zo niet dan kan de eerste persoon deze weer pakken en daar op reageren. Laat het proces zich vanzelf ontvouwen, heb geen verwachting en ga net zolang door tot jullie het gevoel hebben dat het klaar is. Voor mensen met een heel druk schema adviseren wij van te voren een tijd af te spreken. Om hierin te ontspannen, zet gewoon een wekker dan hoeven jullie niet steeds naar de klok te kijken.
Het “Talking stick” ritueel is ook goed te gebruiken aan de eettafel met de hele familie. Zeker als je het gevoel hebt dat sommige familie leden (lees kinderen) nooit aan het woord komen. Natuurlijk lijkt het soms kunstmatig en gespeeld. Alleen is dit wel een manier om echtheid in je relatie(s) terug te krijgen. Echtheid wat jullie waard zijn.
Blijf in ieder geval altijd communiceren!
Wil je aan je relatie werken?
http://www.journeytherapeut.com/pagina.php?id=19
Posts tonen met het label familie. Alle posts tonen
Posts tonen met het label familie. Alle posts tonen
woensdag 28 april 2010
woensdag 2 december 2009
GEDICHT VAN GEORGE KARLIN
Hier onder is een gedicht in het Russisch die ik vorige week van mijn vader kreeg. Dit is waarom ik het waarschijnlijk zo mooi vond, dat ik de tijd heb genomen om het te vertalen om met je te mogen delen!
GEDICHT VAN GEORGE KARLIN
Когда жена Джорджа Карлина умерла, Карлин, известный острослов и сатирик 70-80-ых годов, написал эту невероятно выразительную статью, уместную и сегодня.
Toen de vrouw van George Karlin stierf, schreef bekende satiricus van jaren 70-80- dit buitengewoon expressieve artikel die vandaag nog actueel is.
Парадоксом нашего времени является то, что мы имеем высокие строения, но низкую терпимость, широкие магистрали, но узкие взгляды.
Тратим больше, но имеем меньше, покупаем больше, но радуемся меньше.
Имеем большие дома, но меньшие семьи, лучшие удобства, но меньше времени.
De paradox van onze tijd is het feit dat wij hoge waarden maar lage tolerantie hebben, brede lijnen uitzetten, maar nauwe meningen hebben. Wij besteden meer, maar wij hebben minder, kopen meer, maar zijn minder blij. Wij hebben grotere huizen, maar kleinere families, de beste gemakken, maar de minste tijd.
Имеем лучшее образование, но меньше разума, лучшие знания, но хуже оцениваем ситуацию, имеем больше экспертов, но и больше проблем, лучшую медицину, но хуже здоровье.
Пьем слишком много, курим слишком много, тратим слишком безответственно, смеемся слишком мало, ездим слишком быстро, гневаемся слишком легко, спать ложимся слишком поздно, просыпаемся слишком усталыми, читаем слишком мало, слишком много смотрим телевидение и молимся слишком редко.
Увеличили свои притязания, но сократили ценности.
Wij hebben een betere vorming, maar zijn minder verstandig, de beste kennis, maar kunnen de situaties minder goed inschatten, wij hebben meer deskundigen, maar ook meer problemen, beste geneeskunde, maar een slechtere gezondheid. Wij drinken teveel, roken te veel, ons besteedgedrag is onverantwoord, wij lachen ook weinig, wij rijden te snel, worden te gemakkelijk boos, wij gaan te laat naar bed en worden vermoeid wakker, wij lezen te weinig, kijken te veel televisie en bidden te eventueel.
Ons eisen stijgen en onze waarden dalen.
Говорим слишком много, любим слишком редко и ненавидим слишком часто.
Знаем, как выжить, но не знаем, как жить.
Добавляем года к человеческой жизни, но не добавляем жизни к годам.
Wij praten teveel, liefhebben te weinig en haten wellicht te vaak .Wij weten het hoe het is om te overleven, maar wij weten niet het hoe te leven. Wij voegen jaren aan het menselijke leven toe, maar wij voegen het geen leven aan de jaren toe.
Достигли Луны и вернулись, но с трудом переходим улицу и знакомимся с новым соседом.
Покоряем космические пространства, но не душевные.
Делаем большие, но не лучшие дела.
Wij bereikten de Maan en keerden terug, maar hebben moeite om straat over te steken om kennis met de nieuwe buurman te maken. Wij ontdekken de ruimte van de heelaal, maar niet de ruimte van onze ziel. Wij verrichten meer, maar doen niet perse betere zaken.
Очищаем воздух, но загрязняем душу.
Подчинили себе атом, но не свои предрассудки.
Пишем больше, но узнаем меньше.
Wij reinigen de lucht, maar wij bevuilen de ziel. Wij hebben de atoom ondergeschikt gemaakt maar niet onze vooroordelen. Wij schrijven meer, maar wij leren minder.
Планируем больше, но добиваемся меньшего.
Научились спешить, но не ждать.
Создаем новые компьютеры, которые хранят больше информации и извергают потоки копий, чем раньше, но общаемся все меньше.
Wij plannen meer, maar wij bereiken minder. Wij leerden om te haasten, maar niet om te wachten. Wij creëren de nieuwe computers, die meer informatie opslaan en barsten van stroom aan kopie exemplaren veel meer dan het vroeger was, maar komen minder en minder tussen de mensen.
Это время быстрого питания и плохого пищеварения, больших людей и мелких душ, быстрой прибыли и трудных взаимоотношений,
Время роста семейных доходов и роста числа разводов, красивых домов и разрушенных домашних очагов.
Время коротких расстояний, одноразовых подгузников, разовой морали, связей на одну ночь; лишнего веса и таблеток, которые делают все: возбуждают нас, успокаивают нас, убивают наc...
Dit is de tijd van snelle voeding en slechte spijsvertering, grote mensen en kleine zielen, snelle winst en moeilijke relaties. Tijd van een hoog familie inkomens en hoog aantal scheidingen, mooie huizen en geruïneerde thuisbasis. Tijd van korte afstanden, zelfde lasten, uiteenlopende moraal, relaties van één nacht; bovenmatig gewicht en de tabletten, dat alles voor ons doen: zij houden ons opgewekt, kalmeren ons, doden ons
Время заполненных витрин и пустых складов.
Время, когда технологии позволяют этому письму попасть к вам, в то же время позволяют вам поделиться им или просто нажать "Delete".
Запомните, уделяйте больше времени тем, кого любите, потому что они с вами не навсегда.
Tijd van de gevulde etalages en de lege opslagplaatsen.. Tijd, waarin de technologieën het mogelijk maken voor deze brief om U te bereiken, tezelfdertijd het mogelijk voor U maken om het delen of eenvoudig ‘Delete’ in te drukken. U zult, meer tijd mogen besteden aan Uw dierbaren, omdat zij er niet voor altijd met U zullen zijn.
Запомните, скажите добрые слова тем, кто смотрит на вас снизу вверх с восхищением, потому что это маленькое существо скоро вырастет и его уже не будет рядом с вами.
Запомните и горячо прижмите близкого человека к себе, потому что это единственное сокровище, которое можете отдать от сердца, и оно не стоит ни копейки.
U zult mogen onthouden om zachte en warme woorden te richten aan: diegene die met volle bewondering van onder naar boven naar U kijken, omdat dit kleine wezentje spoedig zal groeien en het niet meer naast U zal zijn. U zult mogen onthouden om U naaste heel dicht en warm te mogen omhelzen, omdat slechts deze schat, wat uit het hart gegeven kan worden, en wat geen cent kost.
Запомните и говорите «люблю тебя» своим любимым, но сначала действительно почувствуйте.
Поцелуй и объятия могут поправить любую неприятность, когда идут от сердца.
Запомните и держитесь за руки и цените моменты, когда вы вместе, потому что однажды этого человека не будет рядом с вами.
U zult mogen onthouden om “ik hou van jou“ te zeggen tegen Uw geliefden, maar eerste dit heel goed te mogen voelen. De kus en omhelzing kunnen elke probleem herstellen, wanneer het uit hart gegeven wordt. U zult mogen onthouden om handen vast te houden en ogenblikken waarderen, wanneer u samen bent, omdat eens deze persoon niet naast U zal zijn.
Найдите время для любви, найдите время для общения и найдите время для возможности поделиться всем, что имеете сказать.
Потому что жизнь измеряется не числом вдохов-выдохов, а моментами, когда захватывает дух!
Vind tijd voor de liefde, vind tijd voor het contact en vind tijd en de mogelijkheid om alles te delen, wat u moet zeggen. Omdat het leven niet door het aantal inademingen en uitademingen wordt gemeten, maar door de ogenblikken, wanneer de adem in verwondering stil staat!
Джордж Карлин
GEDICHT VAN GEORGE KARLIN
Когда жена Джорджа Карлина умерла, Карлин, известный острослов и сатирик 70-80-ых годов, написал эту невероятно выразительную статью, уместную и сегодня.
Toen de vrouw van George Karlin stierf, schreef bekende satiricus van jaren 70-80- dit buitengewoon expressieve artikel die vandaag nog actueel is.
Парадоксом нашего времени является то, что мы имеем высокие строения, но низкую терпимость, широкие магистрали, но узкие взгляды.
Тратим больше, но имеем меньше, покупаем больше, но радуемся меньше.
Имеем большие дома, но меньшие семьи, лучшие удобства, но меньше времени.
De paradox van onze tijd is het feit dat wij hoge waarden maar lage tolerantie hebben, brede lijnen uitzetten, maar nauwe meningen hebben. Wij besteden meer, maar wij hebben minder, kopen meer, maar zijn minder blij. Wij hebben grotere huizen, maar kleinere families, de beste gemakken, maar de minste tijd.
Имеем лучшее образование, но меньше разума, лучшие знания, но хуже оцениваем ситуацию, имеем больше экспертов, но и больше проблем, лучшую медицину, но хуже здоровье.
Пьем слишком много, курим слишком много, тратим слишком безответственно, смеемся слишком мало, ездим слишком быстро, гневаемся слишком легко, спать ложимся слишком поздно, просыпаемся слишком усталыми, читаем слишком мало, слишком много смотрим телевидение и молимся слишком редко.
Увеличили свои притязания, но сократили ценности.
Wij hebben een betere vorming, maar zijn minder verstandig, de beste kennis, maar kunnen de situaties minder goed inschatten, wij hebben meer deskundigen, maar ook meer problemen, beste geneeskunde, maar een slechtere gezondheid. Wij drinken teveel, roken te veel, ons besteedgedrag is onverantwoord, wij lachen ook weinig, wij rijden te snel, worden te gemakkelijk boos, wij gaan te laat naar bed en worden vermoeid wakker, wij lezen te weinig, kijken te veel televisie en bidden te eventueel.
Ons eisen stijgen en onze waarden dalen.
Говорим слишком много, любим слишком редко и ненавидим слишком часто.
Знаем, как выжить, но не знаем, как жить.
Добавляем года к человеческой жизни, но не добавляем жизни к годам.
Wij praten teveel, liefhebben te weinig en haten wellicht te vaak .Wij weten het hoe het is om te overleven, maar wij weten niet het hoe te leven. Wij voegen jaren aan het menselijke leven toe, maar wij voegen het geen leven aan de jaren toe.
Достигли Луны и вернулись, но с трудом переходим улицу и знакомимся с новым соседом.
Покоряем космические пространства, но не душевные.
Делаем большие, но не лучшие дела.
Wij bereikten de Maan en keerden terug, maar hebben moeite om straat over te steken om kennis met de nieuwe buurman te maken. Wij ontdekken de ruimte van de heelaal, maar niet de ruimte van onze ziel. Wij verrichten meer, maar doen niet perse betere zaken.
Очищаем воздух, но загрязняем душу.
Подчинили себе атом, но не свои предрассудки.
Пишем больше, но узнаем меньше.
Wij reinigen de lucht, maar wij bevuilen de ziel. Wij hebben de atoom ondergeschikt gemaakt maar niet onze vooroordelen. Wij schrijven meer, maar wij leren minder.
Планируем больше, но добиваемся меньшего.
Научились спешить, но не ждать.
Создаем новые компьютеры, которые хранят больше информации и извергают потоки копий, чем раньше, но общаемся все меньше.
Wij plannen meer, maar wij bereiken minder. Wij leerden om te haasten, maar niet om te wachten. Wij creëren de nieuwe computers, die meer informatie opslaan en barsten van stroom aan kopie exemplaren veel meer dan het vroeger was, maar komen minder en minder tussen de mensen.
Это время быстрого питания и плохого пищеварения, больших людей и мелких душ, быстрой прибыли и трудных взаимоотношений,
Время роста семейных доходов и роста числа разводов, красивых домов и разрушенных домашних очагов.
Время коротких расстояний, одноразовых подгузников, разовой морали, связей на одну ночь; лишнего веса и таблеток, которые делают все: возбуждают нас, успокаивают нас, убивают наc...
Dit is de tijd van snelle voeding en slechte spijsvertering, grote mensen en kleine zielen, snelle winst en moeilijke relaties. Tijd van een hoog familie inkomens en hoog aantal scheidingen, mooie huizen en geruïneerde thuisbasis. Tijd van korte afstanden, zelfde lasten, uiteenlopende moraal, relaties van één nacht; bovenmatig gewicht en de tabletten, dat alles voor ons doen: zij houden ons opgewekt, kalmeren ons, doden ons
Время заполненных витрин и пустых складов.
Время, когда технологии позволяют этому письму попасть к вам, в то же время позволяют вам поделиться им или просто нажать "Delete".
Запомните, уделяйте больше времени тем, кого любите, потому что они с вами не навсегда.
Tijd van de gevulde etalages en de lege opslagplaatsen.. Tijd, waarin de technologieën het mogelijk maken voor deze brief om U te bereiken, tezelfdertijd het mogelijk voor U maken om het delen of eenvoudig ‘Delete’ in te drukken. U zult, meer tijd mogen besteden aan Uw dierbaren, omdat zij er niet voor altijd met U zullen zijn.
Запомните, скажите добрые слова тем, кто смотрит на вас снизу вверх с восхищением, потому что это маленькое существо скоро вырастет и его уже не будет рядом с вами.
Запомните и горячо прижмите близкого человека к себе, потому что это единственное сокровище, которое можете отдать от сердца, и оно не стоит ни копейки.
U zult mogen onthouden om zachte en warme woorden te richten aan: diegene die met volle bewondering van onder naar boven naar U kijken, omdat dit kleine wezentje spoedig zal groeien en het niet meer naast U zal zijn. U zult mogen onthouden om U naaste heel dicht en warm te mogen omhelzen, omdat slechts deze schat, wat uit het hart gegeven kan worden, en wat geen cent kost.
Запомните и говорите «люблю тебя» своим любимым, но сначала действительно почувствуйте.
Поцелуй и объятия могут поправить любую неприятность, когда идут от сердца.
Запомните и держитесь за руки и цените моменты, когда вы вместе, потому что однажды этого человека не будет рядом с вами.
U zult mogen onthouden om “ik hou van jou“ te zeggen tegen Uw geliefden, maar eerste dit heel goed te mogen voelen. De kus en omhelzing kunnen elke probleem herstellen, wanneer het uit hart gegeven wordt. U zult mogen onthouden om handen vast te houden en ogenblikken waarderen, wanneer u samen bent, omdat eens deze persoon niet naast U zal zijn.
Найдите время для любви, найдите время для общения и найдите время для возможности поделиться всем, что имеете сказать.
Потому что жизнь измеряется не числом вдохов-выдохов, а моментами, когда захватывает дух!
Vind tijd voor de liefde, vind tijd voor het contact en vind tijd en de mogelijkheid om alles te delen, wat u moet zeggen. Omdat het leven niet door het aantal inademingen en uitademingen wordt gemeten, maar door de ogenblikken, wanneer de adem in verwondering stil staat!
Джордж Карлин
Labels:
artikel,
familie,
kennis,
paradox van deze tijd,
russisch
Abonneren op:
Posts (Atom)
WIE BEN IK
- David (AVRAAM)
- Vlissingen, Netherlands
- Dat is een hele goede vraag! Het antwoord afhankelijk is van het moment waarop deze vraag gesteld wordt. Want, zeker bij zijn er momenten dat ik alleen de lagen zie waaronder ik mij veilig aan het verstoppen ben. Onder deze lagen vind ik hetzelfde warmte, liefde en rust die in ieder van ons huist. Hierdoor, ben ik niet veel anders dan jij of wie dan ook. Zonder deze bril mag ik kwetsbaar zijn, mag ik dingen niet weten, mag ik gewoon zijn. Kijkt de rest van de wereld ook zo? Zolang het de wereld van 2 dimensies is waarschijnlijk niet. Want wij moeten expert zijn!! Expert waarin, zou ik mij afvragen? Als wij allen mogen putten uit de oneindige kennis die overal al is en energetisch beschikbaar is waarom dan deze onderscheidinglijn. Waarom zou je dan een expert willen zijn? Om te weten wie je bent!!! Dit is een paradox die wij onszelf continue creëren. Om? Achter te komen wie wij zijn!!!! Alleen wat wij werkelijk zijn is: een oneindige bron van energie en volgens kwantum fysici een grote niks. Als wij niks zijn, dan is er geen onderscheid en dan is ook ineens gelijkheid en dan mogen wij wel zijn. Gewoon zijn. Wil je toch weten kijk dan op www.journeytherapeut.com