woensdag 28 april 2010

Gezonde relatie communicatie

Wat is open communicatie? Alles naar elkaar kunnen vertellen, zonder dat je later belachelijk wordt gemaakt. Dat stukje belachelijk gemaakt worden is bij mij met de paplepel ingegoten, of zeg maar door de moedermelk.

Mijn moeder had de neiging om alles wat ik tegen haar vertelde, ook mijn gevoeligheden die ik als kind beleefde, in geuren en kleuren in het bijzijn van de hele familie naar buiten te brengen. Goed bedoeld natuurlijk, maar voor mij als kind heel onveilig. Want A begreep ik de humor van de volwassenen niet, en B kreeg ik dan negatieve aandacht.
Het simpele gevolg hier van was dat er ergens in mijn onderbewuste een mechanisme naar voren is gekomen om geen enkel verhaal meer te delen, en al zeker niet met mijn naasten.

Heeft dit een gevolg op mijn relatie? Reken maar. Kom ik er gemakkelijk vanaf? Natuurlijk niet.
Kom ik er wel ooit vanaf ? Dat is zeker. Hoe? Door gewoon te communiceren met mijn partner, en juist dat stukje bewustzijn te delen. En mocht het weer gebeuren dat ik belachelijk wordt gemaakt, of een idee hebben dat dit zo is, kan ik mijn partner erop wijzen dat dit mij pijn doet.

Wat veel belangrijker is in de open communicatie, is dat er ruimte wordt gemaakt om jouw dingen uit te spreken in je eigen tempo.

In onze relatie hebben we daar een prachtig middel voor.

Het is goed om te beginnen met een heel eenvoudig en heel oud communicatie gebruik, waarmee je leert om echt naar elkaar te luisteren, je mond te houden en respect te tonen.

Het gebruik heet de “Talking Stick”. Het is zo oud als de mensheid. Het komt uit het sjamanisme en van de Indianen. Deze wijsheid is eeuwen oud, wij hebben best veel te leren van onze voorouders, hoewel ik geneigd ben te denken dat wij alles al weten en gemakshalve hebben vergeten. Het gemak dient de mensheid, maar niet onze relaties. Wil je echt een goede en liefdevolle relatie, dan zul je daar positieve energie in moeten stoppen.

Het “Talking Stick” ritueel is te gebruiken bij elk gesprek waar je het gevoel hebt dat er niet naar jou wordt geluisterd en dat je niet kunt uitspreken wat je wilt zeggen.
Ga tegenover elkaar zitten en kies een voorwerp wat je gemakkelijk in de hand kunt houden. Het kan een pen of een kopje zijn, je kunt ook een mooie stok uit de natuur gebruiken. (Overigens is het goed om altijd hetzelfde voorwerp te gebruiken, want deze krijgt jullie energie en zal jullie energetisch helpen het niveau van het gesprek hoog te houden.)

In de regel is het zo dat zolang een van jullie het voorwerp vasthoud, hij/zij mag spreken. De ander luistert tot alles gezegd is. Luister niet alleen met je oren maar ook met je hart. Als de eerste persoon de stok terug legt, mag de andere persoon het overnemen. Zo niet dan kan de eerste persoon deze weer pakken en daar op reageren. Laat het proces zich vanzelf ontvouwen, heb geen verwachting en ga net zolang door tot jullie het gevoel hebben dat het klaar is. Voor mensen met een heel druk schema adviseren wij van te voren een tijd af te spreken. Om hierin te ontspannen, zet gewoon een wekker dan hoeven jullie niet steeds naar de klok te kijken.
Het “Talking stick” ritueel is ook goed te gebruiken aan de eettafel met de hele familie. Zeker als je het gevoel hebt dat sommige familie leden (lees kinderen) nooit aan het woord komen. Natuurlijk lijkt het soms kunstmatig en gespeeld. Alleen is dit wel een manier om echtheid in je relatie(s) terug te krijgen. Echtheid wat jullie waard zijn.

Blijf in ieder geval altijd communiceren!

Wil je aan je relatie werken?
http://www.journeytherapeut.com/pagina.php?id=19

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

WIE BEN IK

Mijn foto
Vlissingen, Netherlands
Dat is een hele goede vraag! Het antwoord afhankelijk is van het moment waarop deze vraag gesteld wordt. Want, zeker bij zijn er momenten dat ik alleen de lagen zie waaronder ik mij veilig aan het verstoppen ben. Onder deze lagen vind ik hetzelfde warmte, liefde en rust die in ieder van ons huist. Hierdoor, ben ik niet veel anders dan jij of wie dan ook. Zonder deze bril mag ik kwetsbaar zijn, mag ik dingen niet weten, mag ik gewoon zijn. Kijkt de rest van de wereld ook zo? Zolang het de wereld van 2 dimensies is waarschijnlijk niet. Want wij moeten expert zijn!! Expert waarin, zou ik mij afvragen? Als wij allen mogen putten uit de oneindige kennis die overal al is en energetisch beschikbaar is waarom dan deze onderscheidinglijn. Waarom zou je dan een expert willen zijn? Om te weten wie je bent!!! Dit is een paradox die wij onszelf continue creëren. Om? Achter te komen wie wij zijn!!!! Alleen wat wij werkelijk zijn is: een oneindige bron van energie en volgens kwantum fysici een grote niks. Als wij niks zijn, dan is er geen onderscheid en dan is ook ineens gelijkheid en dan mogen wij wel zijn. Gewoon zijn. Wil je toch weten kijk dan op www.journeytherapeut.com