Waar komt kwaadheid vandaan vraagt men zich af. Kwaadheid komt voort uit ingehouden energie. Energie die door ons heen stroomt en altijd in beweging wil blijven. Alles wat de vrijloop van energie belemmert, verstoord onze eigen balans. Dat is waarom wij ons veelal beter voelen na een woede uitbarsting. Sommigen van ons zijn daar verslaafd aan, omdat het een kick geeft, omdat het dan een tijdelijk rust geeft. Als men er niet bewust mee omgaat, wordt het eigenlijk misbruikt en daarmee worden andere mensen geraakt, omdat zij zichzelf erbij laten betrekken.
Als je kwaadheid als een klein kind kunt zien, of het bij jezelf is of bij de ander, dan kun je er van een afstandje naar kijken en het gewoon laten zijn voor wat het is, op dat moment. Ikzelf liep er altijd voor weg, omdat ik inderdaad dacht dat het naar mij gericht was. (Hoe belangrijk maak ik mijzelf?). En ook omdat ik mijzelf ooit gezworen heb, dat ik het niet zoals mijn ouders wil doen. Die twee hadden namelijk chronische ruzie met elkaar. Met alle taferelen van dien, uitbarstingen van mijn vader, gehuil van mijn moeder, een zware energie die dan in huis hing, en twee dagen later de ontlading van de liefde en harmonie. Een week later herhaalde het patroon zich weer.
Doordat ik mij niet de toestemming gaf om mijn woede te uiten, hield ik energie vast, die mij ongelukkig maakte. Dit gaf steeds meer afstand in mijn relaties, omdat mijn partner voelde dat er iets was wat niet helemaal zuiver was. Dus van buiten bleef ik rustig en van binnen was ik een opgeladen projectiel. Wat het met mijn lichaam deed, was nog veel erger, het maakte mij moe, uitgeput, en erger nog; het liet mij met een gebogen hoofd door het leven lopen. Met gebogen hoofd omdat ik het al bij voorbaat had opgegeven. Gelukkig voor mij, kwam ik de juiste mensen tegen die de waarde van het uiten van emoties kenden. Door een keer mijzelf toestemming hebben gegeven om deze kwaadheid, deze enorme woede uitbarsting toe te laten, kwam ik heel onverwacht bij het echte gevoel die ik al jaren gemist had en waar ik naar had gezocht. ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE!.
Het is natuurlijk niet altijd zo dat onder de woede onvoorwaardelijke liefde ligt, wel een gevoel van vrijheid en stilte. Dus de kwaadheid is gezond, en het enige wat wij kunnen doen is die op een liefdevolle manier te verwelkomen. Laten uitrazen net als je een klein kind zou laten uitrazen, En als je de kans krijgt om de pijn die daaronder zou kunnen liggen naar buiten te laten komen, dan doe je jezelf het grootste cadeau dat je ooit voor mogelijk hebt gehouden. Want het is niet de bedoeling dat je leeft in pijn, het is niet de bedoeling dat je welke pijn dan ook bij je draagt. En als je wel zo denkt, dan speel je wellicht voor god. Vergeet niet dat je maar een mens bent, ook al denk je dat je de wereld zou kunnen redden door de wereld op je schouders te nemen. Dat kun je niet, je kunt alleen jezelf zijn, en door jezelf te zijn help je de anderen ook om te zijn wie ze zijn.
Posts tonen met het label energie. Alle posts tonen
Posts tonen met het label energie. Alle posts tonen
zondag 18 oktober 2009
Mag ik kwaad zijn?
Kwaadheid is een van de krachtigste emoties die wij kennen, mits bewust gebruikt, is dat een rechtstreekse weg naar de liefde die ook in je huist. Elke emotie die met toestemming naar buiten komt, krijgt niet de kans om zich in ons systeem te nestelen en een eigen leven te lijden.
Natuurlijk mag je kwaad zijn, kwaad op iedereen die je tekort heeft gedaan, kwaad op alle keren dat je niet je zin kreeg, kwaad op jezelf omdat je het niet op het juiste moment kunt uiten. Kwaad dat je niet genoeg steun hebt gekregen of juist kwaad dat je te veel in een bepaalde richting werd geduwd. Kwaad op alle mensen die heen zijn gegaan zonder gedag te zeggen. Kwaad omdat het regent, kwaad omdat iemand je afsnijd met de auto, kwaad omdat iemand je plek in de rij inpikt. Je mag deze kwaadheid, deze boosheid uiten, je mag de wereld laten zien wie je echt bent. Door je kwaadheid toe te laten, laat je de levensenergie toe. Deze levensenergie verschaft je toegang tot iets waar je naar op zoek bent namelijk: rust, ontspanning, liefde, vrede en vertrouwen.
Kwaad zijn betekent met andere woorden, er zit iets te wringen waar ik erg ongelukkig mee ben en het wil graag naar buiten komen.
We hebben geleerd om onze kwaadheid in toom te houden. De reden zou kunnen zijn dat wij bang zijn voor onze eigen energie, of andere mensen pijn te doen. Het geheim van je eigen energie is, dat je er altijd de controle over hebt. Net zoals je woede en kwaadheid onder controle hebt gehouden, heb je ook tijdens de uitbarsting nog steeds dezelfde controle, want jij bent niet veranderd.
Als je bang bent om andere mensen pijn te doen, ontplof dan naar binnen. Het effect blijft hetzelfde. Realiseer je wel dat mensen die van je houden je het liefst vrij zien. En als zij weten dat het je zou helpen om zonder belemmeringen in de wereld te staan, hoe zouden zij dan echt reageren. Zou je dit de ander ook niet gunnen? Dat is wat er gebeurt als je open bent, als je met elkaar deelt wat er in je omgaat, als je bereid bent om er voor de ander echt te zijn. Bereid bent om met elkaar niet alleen de goede, maar ook de slechte momenten te delen. Samen een veilige haven te creëren. Een haven waar je altijd een thuisgevoel hebt, waar je lekker aan het anker kan liggen, waar je zelfs tijdens de grootste storm aangemeerd blijft, naast elkaar.
Er zijn veel mensen die tegen mij zeggen; ‘Ik ben op niemand kwaad, ik vergeef iedereen wel.’ Ik kan je vertellen dat zelfs verlichte meesters wel eens kwaad of geïrriteerd worden, omdat het bij onze menselijke natuur hoort, het is maar een emotie, een energie die de weg naar buiten, naar vrijheid zoekt. En laat het alsjeblieft niet verstikken, probeer het niet te ontkennen, want dan ontken je jouw eigen menselijke aard, dan ontken je jouw eigen recht om te zijn.
Natuurlijk mag je kwaad zijn, kwaad op iedereen die je tekort heeft gedaan, kwaad op alle keren dat je niet je zin kreeg, kwaad op jezelf omdat je het niet op het juiste moment kunt uiten. Kwaad dat je niet genoeg steun hebt gekregen of juist kwaad dat je te veel in een bepaalde richting werd geduwd. Kwaad op alle mensen die heen zijn gegaan zonder gedag te zeggen. Kwaad omdat het regent, kwaad omdat iemand je afsnijd met de auto, kwaad omdat iemand je plek in de rij inpikt. Je mag deze kwaadheid, deze boosheid uiten, je mag de wereld laten zien wie je echt bent. Door je kwaadheid toe te laten, laat je de levensenergie toe. Deze levensenergie verschaft je toegang tot iets waar je naar op zoek bent namelijk: rust, ontspanning, liefde, vrede en vertrouwen.
Kwaad zijn betekent met andere woorden, er zit iets te wringen waar ik erg ongelukkig mee ben en het wil graag naar buiten komen.
We hebben geleerd om onze kwaadheid in toom te houden. De reden zou kunnen zijn dat wij bang zijn voor onze eigen energie, of andere mensen pijn te doen. Het geheim van je eigen energie is, dat je er altijd de controle over hebt. Net zoals je woede en kwaadheid onder controle hebt gehouden, heb je ook tijdens de uitbarsting nog steeds dezelfde controle, want jij bent niet veranderd.
Als je bang bent om andere mensen pijn te doen, ontplof dan naar binnen. Het effect blijft hetzelfde. Realiseer je wel dat mensen die van je houden je het liefst vrij zien. En als zij weten dat het je zou helpen om zonder belemmeringen in de wereld te staan, hoe zouden zij dan echt reageren. Zou je dit de ander ook niet gunnen? Dat is wat er gebeurt als je open bent, als je met elkaar deelt wat er in je omgaat, als je bereid bent om er voor de ander echt te zijn. Bereid bent om met elkaar niet alleen de goede, maar ook de slechte momenten te delen. Samen een veilige haven te creëren. Een haven waar je altijd een thuisgevoel hebt, waar je lekker aan het anker kan liggen, waar je zelfs tijdens de grootste storm aangemeerd blijft, naast elkaar.
Er zijn veel mensen die tegen mij zeggen; ‘Ik ben op niemand kwaad, ik vergeef iedereen wel.’ Ik kan je vertellen dat zelfs verlichte meesters wel eens kwaad of geïrriteerd worden, omdat het bij onze menselijke natuur hoort, het is maar een emotie, een energie die de weg naar buiten, naar vrijheid zoekt. En laat het alsjeblieft niet verstikken, probeer het niet te ontkennen, want dan ontken je jouw eigen menselijke aard, dan ontken je jouw eigen recht om te zijn.
woensdag 14 oktober 2009
De lasten die wij van een andere dragen.
Welke lasten bedoel ik hier mee: bijvoorbeeld de pijn van het Joodse volk of de pijn van je ouders die je als kind heb gezien en vooral gevoeld. Want als kind ben je een spons, je bent aan het leren en aan het opnemen. Zoveel als de intelligentie (IQ) als emotionele intelligentie (EQ) worden opgevoed. Daarnaast wil je als kind dat iedereen om je heen gelukkig en blij is, waardoor je als het waren opent voor de energieën in je omgeving. Mocht er in je omgeving veel pijn en negativiteit plaats vinden, zou mogelijk zijn, dat je dat als een spons in je opzuigt, zo wel bewust als onbewust.
Wat raar hoe de geschiedenis zich herhaal ik draag de pijn van mijn ouders, die zij van hun ouders dragen, mijn dochter draagt mijn pijn en zo voort. En hoe gevoelig kunnen we zijn als wij de pijn die wij bij de ander herkennen, gauw associëren wij het met onze eigen pijn. Alleen is dat is niet perse de waarheid.
Ik heb de pijn mijn ouders gedragen van hun oorlogstrauma, mijn broer heeft de pijn gedragen van mij ouders die ik heb veroorzaakt. Mij ouders dragen waarschijnlijk de pijn met zich mee, van alle verlies die hun gezinnen en de mensen om uit hun naaste omgeving bij zich dragen. Erger nog zij lijken de pijn te dragen van de heel Joodse volk.
Het lijkt wel op een olie vlek die alleen maar groter wordt, of een besmettelijke ziekte die moeilijk te genezen is. Wat is er voor nodig om er van af te komen? Naar mijn idee de enige medicijn is: bewust te worden, wat van mij en wat van de ander is. Als ik de pijn van de traumatische ervaringen van mijn ouders bij hun kan laten, wil het niet zeggen dat ik mij er van distantieer en afsluit. Nee, ik kan het liefdevol terug geven. Ik kan wel compassie hebben met hun trauma en hun verleden, alleen het hoeft mij niet te beïnvloeden. Ik kan wel begrip tonen, maat het hoeft niet het hoofd thema van mijn leven te zijn. Net als mijn kinderen die lasten van mij niet hoeven te dragen. Als wij dat allemaal teruggeven en terug nemen wat de ander voor ons draagt, zorgen wij ervoor dat de olievlek stopt, en kunnen wij veel bewuster en sterker voor de dag komen.
Wat raar hoe de geschiedenis zich herhaal ik draag de pijn van mijn ouders, die zij van hun ouders dragen, mijn dochter draagt mijn pijn en zo voort. En hoe gevoelig kunnen we zijn als wij de pijn die wij bij de ander herkennen, gauw associëren wij het met onze eigen pijn. Alleen is dat is niet perse de waarheid.
Ik heb de pijn mijn ouders gedragen van hun oorlogstrauma, mijn broer heeft de pijn gedragen van mij ouders die ik heb veroorzaakt. Mij ouders dragen waarschijnlijk de pijn met zich mee, van alle verlies die hun gezinnen en de mensen om uit hun naaste omgeving bij zich dragen. Erger nog zij lijken de pijn te dragen van de heel Joodse volk.
Het lijkt wel op een olie vlek die alleen maar groter wordt, of een besmettelijke ziekte die moeilijk te genezen is. Wat is er voor nodig om er van af te komen? Naar mijn idee de enige medicijn is: bewust te worden, wat van mij en wat van de ander is. Als ik de pijn van de traumatische ervaringen van mijn ouders bij hun kan laten, wil het niet zeggen dat ik mij er van distantieer en afsluit. Nee, ik kan het liefdevol terug geven. Ik kan wel compassie hebben met hun trauma en hun verleden, alleen het hoeft mij niet te beïnvloeden. Ik kan wel begrip tonen, maat het hoeft niet het hoofd thema van mijn leven te zijn. Net als mijn kinderen die lasten van mij niet hoeven te dragen. Als wij dat allemaal teruggeven en terug nemen wat de ander voor ons draagt, zorgen wij ervoor dat de olievlek stopt, en kunnen wij veel bewuster en sterker voor de dag komen.
Labels:
bewustzijn,
energie,
EQ,
IQ,
jodendom,
joodse volk,
kinderen,
lasten,
ouders,
pijn
Abonneren op:
Posts (Atom)
WIE BEN IK
- David (AVRAAM)
- Vlissingen, Netherlands
- Dat is een hele goede vraag! Het antwoord afhankelijk is van het moment waarop deze vraag gesteld wordt. Want, zeker bij zijn er momenten dat ik alleen de lagen zie waaronder ik mij veilig aan het verstoppen ben. Onder deze lagen vind ik hetzelfde warmte, liefde en rust die in ieder van ons huist. Hierdoor, ben ik niet veel anders dan jij of wie dan ook. Zonder deze bril mag ik kwetsbaar zijn, mag ik dingen niet weten, mag ik gewoon zijn. Kijkt de rest van de wereld ook zo? Zolang het de wereld van 2 dimensies is waarschijnlijk niet. Want wij moeten expert zijn!! Expert waarin, zou ik mij afvragen? Als wij allen mogen putten uit de oneindige kennis die overal al is en energetisch beschikbaar is waarom dan deze onderscheidinglijn. Waarom zou je dan een expert willen zijn? Om te weten wie je bent!!! Dit is een paradox die wij onszelf continue creëren. Om? Achter te komen wie wij zijn!!!! Alleen wat wij werkelijk zijn is: een oneindige bron van energie en volgens kwantum fysici een grote niks. Als wij niks zijn, dan is er geen onderscheid en dan is ook ineens gelijkheid en dan mogen wij wel zijn. Gewoon zijn. Wil je toch weten kijk dan op www.journeytherapeut.com