Posts tonen met het label meditatie. Alle posts tonen
Posts tonen met het label meditatie. Alle posts tonen

woensdag 12 januari 2011

Meditatie: 'Reis door je lichaam'


Deze meditatie is een combinatie van de Helende Reis en Vipassana. Hierdoor ontstond een krachtige, diepe en fijne healing, die wij graag met je willen delen.

Leon was zo aardig om zijn ervaring met deze meditatie op schrift te zetten, die je hier onder kunt lezen.

En door hier op te klikken kun je de visualisatie beluisteren

Meditatie “reis door het lichaam”

We krijgen op een liefdevolle wijze op donderdag ochtend een prive Vipassana meditatie. En we zijn Anneliese mijn levenspartner en ik zelf,

David legt uit hoe we het beste kunnen gaan zitten, omdat dit een lange zit wordt.

Gekruiste bene handen open losjes op de knieën en de boven bene aan de de onderzijde ondersteunt dmv een paar opgevouwen dekentjes.

Rechte rug kin iets naar de borst, kruin naar boven gericht.

David heeft hier ervaring mee daar hij pas een 10 daagse retraite acher de rug heeft, meditatie van s’morgens 0430 tot s’avonds 2100h. (en niet voor de eerste keer)

Onze meditatie zit duurde +/-75 minuten (in het echt 53 minuten!) en ik vond dat al behoorlijk ongemakkelijk worden aan het eind.

In deze meditatie ’reis door je lichaam’ is je lichaam het meditatie object, om je lichaam te ontspannen en je geest te verstillen.

Je maakt een reis door je lichaam om elk lichaamdeel aandacht te geven.

Iedere keer als je gedachten afdwalen keer je terug naar het gebied waar je aandacht is op gevestigd.

Hiermee train je je focus en concentratie vaardigheden. Tevens probeer je de sensatie in je lichaam waar te neme en te voelen:een trillinkje, kriebeltje, kraampje, een spanning, knop in je darmen enz.

Met David zijn we begonnen onze aandacht op onze ademhaling te volgen, en wel driehoek gevormd door je neus en je bovenlip.

Wat voel ik bij de in en uitademing, wat doet het met me, wat word ik gewaar.

Als mijn gedachten afdwalen ga ik weer terug naar mijn ademhaling, en blijf op mijn ademhaling gefocust.

Ik laat het vanzelf gaan, ik stuur niets, ik neem waar hoe de lucht langzaam door mijn neus naar binnen gaat mijn longen vult en weer naar buiten gaat, Daarna vroeg David onze aandacht op onze kruin te richten.

pProbeer de huid te voelen tintelingen en evt. spanningen waar te nemen. Laat het toe en de spanning verdwijnt. Ga zo verder tot je helemaal bij je tenen uitkomt en daarna weer terug tot op je kruin.

Probeer alle gewaarwording/sensaties te voelen en te ervaren.

Ik ga alle onderdelen niet benoemen waar ik aandacht aan geschonken heb, dit wordt me een lang verhaal.

Wat ik wel wil benoemen is dat bij mij geen tintelingen kleine spanningen of licht klinkend klokgeluid was.

Het was werkelijk zwaar geschut, krampen, samen gebalde vuisten, (ik dacht dat ik met open gevouwen handen zat) spanning in armen en benen. Steeds, ontspande ik me, maar als ik ging verzitten merkte ik dat de spanning er steeds weer ongemerkt ingeslopen was.

Overal was trilling zodat ik het gevoel had niet stil te kunnen zitten, wat ik erg hinderlijk vond, en het werd me warm en dan weer koud. Ik had het gevoel dat alles shakete en schokte en dat ik niets onder controle had.

Toen we op terugweg bij de schouders en nek aangekomen waren dacht ik nu kan het niet lang meer duren, ik kreeg er ook pijntjes bij door het lange zitten wat ik niet gewend was.

Toen David de verlossend woorden uitspraak: concentreer je weer op je ademhaling en wordt je bewust van elke ademhaling, wordt je bewust van elke in en uit ademhaling; begon ik me weer meer op mijn gemak te voelen.

Mede door dat we nu konden overstappen naar een ander traject van de reis het kampvuur proces in een meer comfortabele houding, nl liggend. Wat me zeer aangenaam was.

Voordat we aan het 2e traject begonnen mocht ik met een magische 5 treden trap, naar een ander opstap punt. Om deze plaats te bereiken daalden we langzaam de trap af die me in het grote onbekende voerde, mijn eigen essentie: deze trap staat symbool voor ontspanning en rust. Om je in een diepere staat van ontspanning te brengen heel behaaglijk ontspannen van lichaam en geest.

Het gaat vanzelf, je hoeft je geen zorgen te maken. Als ik op de opstapplaats aangekomen ben, zie ik mijn mentor en we stappen samen in de intercity rechtstreeks op mijn doel af non-stop, niet zoals met de stoptrien voorheen ‘met de reis door mijn lichaam’ rijden, voelen, doorgaan, stoppen, voelen, enz.

De intercity stopt buiten mijn lichaam daar waar de woede, verdriet, teleurstelling, vandaan komt. In de voorgaande meditatie, deze herinnering is voor mij heel pijnlijk, Als we uit de trein gestapt zijn, pakte mijn mentor mijn hand en we lopen naar een gezellig kampvuur verderop.

Daar begint de dialoog in het rollenspel met de hoofdrolspeelster van mijn drama. Ook andere spelers in de bijrollen doen mee. Evenals toehoorders. Die allen uitgenodigd zijn. Ik voel me beroerd er is algehele malaise.

In dit proces is het vergeven essentieel.

Vergeven is de ander z’n schuld niet toerekenen.

Die vuist die ik gebald hield, open ik tot een hand die zich naar de andere uitstrekt.

Je vraagt niet om vergeving, je wacht tot het je geschonken wordt. Ik weet dat dit niet makkelijk is en al helemaal niet vanzelfsprekend.

Het vergeven van onszelf en anderen bevrijdt ons van het verleden. De weg naar liefde is vergeving. Liefde is het antwoord op ieder heling.

Tijdens het vergeving proces komen bij mij de diepste emoties naar boven. Heb het er altijd moeilijk mee, wordt heel week naar de ander toe. Wil ze troosten zo als je een klein kind troost ze op je schot nemen, maar dit gaat me nu te ver.

David gaat heel geduldig en liefdevol met het proces verder.

Tot we beiden uitgenodigd worden langzaam naar het bewustzijn terug te keren en onze ogen als we er aan toe zijn te openen en te weten dat waar we de reis begonnen ook weer terug gekeerd zijn nl

In de Emmastraat 60 te Vlissingen.

Direct schieten eer gedachten door mijn heen: het houdt hier niet mee op, de pijntjes en pijnen horen bij het leven, ook die komen en gaan ook als we er aan werken.

Het is als een cirkel, geen begin en geen einde.

Ik denk God of welke creator het ook moge zijn van deze Globe, dezelfde gedachte heeft gehad.

Er is geen begin en geen einde ik maak de wereld rond!

Ik heb behoefte mezelf te feliciteren om de moed in het verleden te hebben gehad de moeilijk drempel van de Emmastraat te overschrijden, om eerste wankele schreden op het pad van de Journey en de spiritualiteit te zetten.

Het heeft mij veel gebracht. Nog meer losgelaten, door alle lieve mensen die ik daar ontmoet heb.

Special door Marieke en David, en David wil ik extra bedanken.

Als we niet veel zeggend naar de parkeerplaats teruglopen ben ik lichter, voel me sterker loop recht op en in mijn kracht

TODA! (dank je wel) Leon

Aanstaande vrijdag is de volgende bijeenkomst hier na elke donderdag om 1000 uur tot 1200 uur!

Klik hier nogmaals de visualisatie door je lichaam gedeelte te beluisteren.

Aanmelden bij info@journeytherapeut,com

vrijdag 13 augustus 2010

Meditatie voor het slapen gaan

Voordat je in slaap valt visualiseer dat je lekker in de natuur aan het dansen bent.

Geef jezelf en je lichaam toestemming om vrij te bewegen, geef je lichaam toestemming om soepel, elastisch, energiek en licht te zijn.
Nodig iedereen uit die je vandaag bent tegengekomen om met je mee te dansen. Nodig je naasten en je geliefden uit met je mee te dansen.

Het is jouw dans en iedereen die je uitnodigt danst graag met je mee. Laat ze deelgenoot worden van je dans, van je levensvreugde en van je passie.

Voel hoe de grond zachtjes je voeten aanraakt en stel je voor hoe alle gifstoffen in de aarde worden opgenomen, terwijl je daar niets voor hoeft te doen.

Stel je voor dat je kwaliteiten of eigenschappen van de aarde krijgt die via je voeten je lichaam in stromen. Kwaliteiten van dankbaarheid, vertrouwen, nog meer vertrouwen, rust, ontspanning, levensvreugde.

Help je lichaam herinneren hoe het is om opgevuld te worden met deze prachtige kwaliteiten. En laat het dan over aan je lichaam.

Je hoeft hier niets voor te doen. Alleen maar ontspannen en lekker in slaap vallen.

zondag 8 augustus 2010

Zee meditatie

Breng je aandacht naar je ademhaling. Je hoeft niets te doen, alleen maar je ademhaling te volgen. Diep naar binnen, en krachtig naar buiten. Blijf je ademhaling volgen.
Laat alle geluiden buiten je, laat ze zijn waar ze zijn. Je aandacht is bij je ademhaling.
Scan je lichaam. Begin boven bij je kruin, en zak steeds lager naar beneden. Als er ergens spanning of weerstand is, dan ontspan je deze.. Breng je warmte er naar toe totdat het ontspant of verandert, en ga dan verder. Naar je nek, je schouders, je handen en je armen. Steeds verder naar beneden, ook naar je vingers. Je aandacht gaat naar je heupen en je boven benen, steeds lager, naar je knieën, je onder benen en je voeten.

Stel je voor dat je stevig op je voeten staat. Je staat bij een prachtig mooi strand, en voor jou is de uitgestrekte zee. Zo ver dat je kunt zien is er alleen maar zee. Geef je zelf toestemming om een stapje naar de zee toe te zetten. Laat de zeewater zachtjes je voeten aanraken en liefdevol bij je naar binnen stromen.
Dus niet alleen je huid, maar ook het binnenste van je voeten wordt door het zeewater gekoesterd. Doe nog een stap verder de zee in. Nu tot je knieën, laat je knieën genieten van het zeewater. Van binnen en van buiten worden je knieën in het zeewater opgenomen. Je gaat nog verder, met je bovenbenen in het zeewater.

De temperatuur van het water is precies goed.

Want het is jouw zee en je wordt er in verwelkomd. Steeds dieper en dieper laat je je in het zeewater zakken. Je borst en je rug zijn in de zee, het voelt prettig, je kunt je helemaal ontspannen. Je handen worden gedragen op het water. Terwijl je steeds dieper en dieper gaat, wordt je nek één met het water, je gezicht, je achterhoofd en zelfs je kruin verdwijnt in het water. Je bent één met het water, er is geen enkele grens tussen jou en het water.

Je bent het water.

Je bent net zo uitgestrekt als de oceaan. Je bent net zo groot en zo diep als de oceaan. Je voeten zijn de oceaan, je lichaam is de oceaan en je hoofd is oceaan. Je laat jezelf koesteren als een oceaan.

Als er ergens energie nodig is buiten jou, geef je daar energie.

Als er ergens energie nodig is binnen jou, geef je ook daar energie.

Verder hoef je niets te doen, jezelf laten dragen en je lichaam laten verzorgen met deze immense waardevolle en voedzame energie. Laat je lichaam alle stoffen die het nodig heeft opnemen, en laat alle onzuiverheid die nog binnen en buiten jou aanwezig is door de oceaan wegspoelen.

Als je klaar bent, kom uit het water en kom langzaam terug naar deze tijd. Voel dat jij en je lichaam een zijn.

Wrijf in je handen, met je handen wrijf in je ogen, en als je lichaam er klaar voor is kun je je ogen openen.

zaterdag 7 augustus 2010

Zon meditatie

Breng je aandacht naar je ademhaling. Je hoeft niets te doen, alleen maar je ademhaling te volgen. Diep naar binnen, en krachtig naar buiten. Blijf je ademhaling volgen.
Laat alle geluiden buiten je, en laat ze waar ze zijn. Je aandacht is bij je ademhaling.

Scan je lichaam. Begin boven bij je kruin en zak steeds lager naar beneden. Als er ergens spanning of weerstand is, dan ontspan je deze. Breng je warmte er naar toe, totdat het ontspant of verandert, en ga dan verder. Naar je nek, je schouders, je handen en je armen. Steeds verder naar beneden, ook naar je vingers. Je aandacht gaat naar je heupen en je boven benen, steeds lager, naar je knieën, je onder benen en je voeten.

Stel je voor dat je ergens in de natuur stevig op je voeten staat. Boven je schijnt een prachtige mooie zon. De stralen van de zon raken je kruin en dringen je lichaam binnen. Ze vullen je lichaam met de warmte van de zonnestralen. De warmte gaat recht naar je hart. Daar laat je ze vermengen met je hartenergie. Samen met je hartenergie laat je de zonnestralen door je hele lichaam verspreiden.

Het vult je bovenlichaam, het gaat naar je hoofd, de energie gaat naar je benen en je voeten. Je ziet de lichtstralen door je handen en je voeten naar buiten stralen, en de hele omgeving wordt in het zonnelicht gezet. - 48 - Alles om je heen wordt bestraald met jouw hartenergie en de zonne-energie die door je heen stroomt.

Als je wilt kun je deze zonne-energie sturen naar alle mensen die het nodig hebben, en naar alle mensen die je vandaag gaat ontmoeten.

Je kunt het ook sturen naar je werkplek, naar de dingen die je vandaag moet doen. De dingen die je spannend vindt om te doen. Laat alles wat er vandaag nog gaat gebeuren in het zonnelicht worden gezet.

Blijf dit doen zolang het goed voor je voelt.

Dan adem je diep in en uit, wrijf in je handen, en met je handen wrijf je in je ogen.

Doe je ogen open.

dinsdag 3 augustus 2010

Beekje meditatie

Voordat je in slaap valt visualiseer dat je met je voeten door een bergbeekje loopt.

Voel hoe het water zachtjes je voeten aanraakt, en stel je voor hoe je huid gestreeld wordt.

Stel je voor hoe je voeten gewassen worden, voel hoe het water langs je huid stroomt.

Stel je voor dat je kwaliteiten of eigenschappen van het beekje krijgt die via je voeten je lichaam binnen stromen.

Kwaliteiten van innerlijke schoonheid, zuiverheid, gevoeligheid, hulp en begrip. Help je lichaam herinneren hoe het is om opgevuld te worden met deze prachtige kwaliteiten.

Laat het beekje niet alleen je voeten onderdompelen. Stel je voor dat je gehele lichaam wordt onder gedompeld in het beekje en volledig wordt schoon gespoeld.

Gereinigd van al het oude wat er nog was.

Laat het gehele proces over aan je lichaam. Je hoeft hier niets voor te doen.

Alleen maar ontspannen en lekker in slaap vallen, want morgen is er weer een nieuwe en mooie dag.

dinsdag 6 oktober 2009

Wie ben ik?

Je mag die vraag “WIE BEN IK” eigenlijk wel aan jezelf stellen als je in je ogen in de spiegel kijkt of als je in de leegte van een meditatie bent, soms komen er meeste rare antwoorden dat maakt helemaal niets uit. Uit die antwoorden zou je veel over jezelf kunnen leren, en vooral leren dat je mag los laten, dat niet alles te begrijpen valt. Helaas, hoe graag je het ook zou willen. En vergeet niet dat alle puzzel stukjes op hun plek vallen op het moment dat jij er echt aan toe bent. Je kunt het niet forceren, je kan alleen maar aan jezelf blijven werken om elke keer een stukje openheid te creëren op weg naar je vrijheid. Beperk je AUB niet tot de gedachten, want de gedachten zijn maar een deel van jou. En eigenlijk is dit het minste deel van jou, want je kunt gedachten niet eens fysiek vast houden. Het is waarschijnlijk een dimensie die wij nog niet zo goed kennen, ook al denken wij dat wij er controle over hebben, dat is het enige deel van ons die wij niet kunnen controleren. Het deel dat wij wel kunnen controleren is ons fysieke deel, dit is de dimensie waar wij wel iets mee kunnen. Dit is de dimensie die wij wel kunnen controleren, aanraken en bewust van zijn. Daar valt nog zo veel van te leren. Daarom zou ik iedereen aanraden om adem meditatie te volgen. Want daar ben je alleen maar bewust van je lichaam, en de gevoelens die daar opgeslagen liggen komen er vanzelf naar boven. En alles wat er naar boven komt, komt uiteindelijk voor vrijheid. Het is mijn overtuiging dat wij niet geboren zijn om lasten van ons of van iemand anders bij ons te dragen. De vraag is alleen hoe kom je er van af? Er zijn wegen, en er is genoeg aanbod, het enige wat je hoeft te doen is jezelf elke keer toestemming te blijven geven, om er diep in te duiken. Je zult zien dat het elke keer helderder en duidelijker wordt, ook al zal het niet gemakkelijk zijn. Want zou het gemakkelijk zijn, dan zouden wij al allemaal vrij zijn, en alleen maar met een brede glimlach op ons gezicht lopen. Blijkbaar is het ook een deel van ons bestaan dat wij onze lasten mogen gebruiken om bewuster van onze eigen identiteit te worden.

zaterdag 29 augustus 2009

Spirituele beoefening.

Er zijn verschillende vormen van spirituele beoefening. De meest bekende is wellicht meditatie, yoga, of naar de kerk gaan. Wat ik doe is contact maken met mijn lichaam, door er naar te kijken, door heel bewust adem te halen of simpelweg mijn tenen en vingers te bewegen en bewust te worden hoe het voelt.

Want voor mij betekend spirituele beoefening; bewust worden van mijn essentie en van mijn zijn. Wil ik nog dieper contact of voel ik dat ik heel snel afgeleid wordt en niet bij mezelf kan blijven, dan doe ik een intensieve lichaamsoefening zoals Kwantum Light Breath of Rebirthing meditatie. Of ik maak een afspraak bij Marieke voor een Helende Reis sessie. Overigens het geven van Helende Reizen is voor mij een vorm van spirituele oefening, omdat ik dan mijzelf helemaal open stel voor het proces en de mensen zelf. Echter spirituele oefening kan ook zijn om in goed gezelschap een goed en diep gesprek te hebben over de essentie van het leven.

Een meer interessante vraag is, waarom doe je aan spirituele beoefening? Het doel om verlicht te worden heb ik lang geleden achter mij gelaten. Ik doe mijn oefening omdat het mij helpt in mijn dagelijkse leven. Het helpt mij om contact met mijzelf te maken, en het helpt mij om dingen in het juiste perspectief te zien. Het helpt mij om bewust te zijn van mijn acties, desnoods deze te corrigeren en het helpt mij om verder op mijn pad te gaan. Met dankbaarheid en respect naar andere mensen.

Heb net gelezen in het boek van dr. David Servan-Schreiber “ Uw brein als medicijn” dat het beoefenen van dit soort oefeningen de veranderlijkheid van het hart ritme stabiliseert. Dat heeft vervolgens direct positief effect op onze fysiologie: versterking van het immuunsysteem en directe verdediging tegen ziektes, verhoging van het verjongings hormoon DHEA en vermindering van het stress hormoon Cortisol.

vrijdag 15 mei 2009

Waar ga je de tijd vandaan halen?

Het grootste probleem van onze tijd is: GEEN TIJD!!!! Het is wel grappig, want er is niets veranderd wat de tijd betreft, wij hadden altijd 24 uur tot onze beschikking, en vroeger werkte men zelfs 12 uur of langer van deze 24 uur, fulltime. Ik kan mij nog de tijd herinneren dat mijn moeder, naast de fulltime baan die zij had, de rest van haar vrije tijd in de keuken en de wasruimte doorbracht. Natuurlijk was onze familie de dupe hiervan, niet dat ik mijn moeder iets kwalijk neem; zij deed haar best met de middelen die zij tot haar beschikking had, en was in ieder geval altijd thuis.
Dus wat hebben wij met de tijd gedaan? Gaan wij er slordig mee om? Niet efficiënt zou een betere definitie zijn. Zou het efficiënter kunnen? Natuurlijk, alleen daar moet men wat voor doen.
Er zijn 2 miljoen verschillende schema’s en ideeën die je zou kunnen gebruiken om efficiënter met de tijd om te gaan. Wat voor mij tot nu toe het beste werkte is: een strak schema, wat de dag ervoor gemaakt is. Daarnaast, altijd af maken wat ik aan het doen ben, en alleen de belangrijkste dingen doen die ik kan doen, dus eigenlijk de belangrijkste 20% van mijn ‘te doen lijstje’ eerst. De dingen die je doet, doe ze met overgave, of het voor je werk is of dat het ontspannende tijd met je kinderen is, het maakt niet uit.
Wat ook helpt is 2 keer per dag naar je e- mails te kijken in plaats van ieder uur, geen TV, en in nood gevallen sta 1 uur eerder op, en gebruik de helft ervan voor meditatie, want 20 minuten mediteren staat gelijk aan 2 uur slapen, dan heb nog steeds 1 uur slaap winst. Daarnaast, en dat is wellicht het allerbelangrijkste, je tijd is het kostbaarste wat je hebt, dus geniet van alles wat je doet, en geniet van de tijd die jij hebt gekregen om iets van jou op deze wereld neer te zetten.

WIE BEN IK

Mijn foto
Vlissingen, Netherlands
Dat is een hele goede vraag! Het antwoord afhankelijk is van het moment waarop deze vraag gesteld wordt. Want, zeker bij zijn er momenten dat ik alleen de lagen zie waaronder ik mij veilig aan het verstoppen ben. Onder deze lagen vind ik hetzelfde warmte, liefde en rust die in ieder van ons huist. Hierdoor, ben ik niet veel anders dan jij of wie dan ook. Zonder deze bril mag ik kwetsbaar zijn, mag ik dingen niet weten, mag ik gewoon zijn. Kijkt de rest van de wereld ook zo? Zolang het de wereld van 2 dimensies is waarschijnlijk niet. Want wij moeten expert zijn!! Expert waarin, zou ik mij afvragen? Als wij allen mogen putten uit de oneindige kennis die overal al is en energetisch beschikbaar is waarom dan deze onderscheidinglijn. Waarom zou je dan een expert willen zijn? Om te weten wie je bent!!! Dit is een paradox die wij onszelf continue creëren. Om? Achter te komen wie wij zijn!!!! Alleen wat wij werkelijk zijn is: een oneindige bron van energie en volgens kwantum fysici een grote niks. Als wij niks zijn, dan is er geen onderscheid en dan is ook ineens gelijkheid en dan mogen wij wel zijn. Gewoon zijn. Wil je toch weten kijk dan op www.journeytherapeut.com