Er zijn in principe 3 belangrijke dingen in het leven. 1: gezondheid 2: relaties 3: geld. De kern van deze drie, is een gevoel of basisbehoefte van ZEKERHEID. Wij zijn op zoek naar zekerheid. Wij zijn er continue mee bezig om een van de drie te bevredigen of zelfs alle drie tegelijk. Want als de ene bewerkstelligt is dan komt de andere aan de beurt. Dit is een zoektocht waar nooit een eind aan komt. Tijdens deze zoektocht richten wij ons veelal op de buitenkant, op ons uiterlijk en op het materiële: het perfecte lichaam, de perfecte partner, de perfecte baan! Wees nou heel eerlijk naar jezelf, waar haal je de meeste zekerheid uit? Zou dit niet de materiële wereld zijn? Dit is zelfs waar voor spirituele mensen, want de wereld waarin wij leven is nu eenmaal een fysieke wereld. Onze opvoeding is gebaseerd op de fysieke wereld, dus de zekerheid die wij zoeken zit hem ook in de fysieke wereld. Niet dat het onmogelijk is om daar los van te komen, het is wel zo dat je een deel van deze fysieke wereld bent. Echt een onderdeel daarvan, en daarom kun je beter realistisch blijven en jezelf vergeven dat je de zekerheid in het materiële zoekt. Op het moment dat je jezelf daar bewust van bent, zou je jezelf een vraag kunnen stellen: ‘Is dit werkelijk waar het omdraait? Of ben ik bereid om het los te laten en mij nu te richten op echte zekerheid. Echte zekerheid die mijn intuïtie en mijn hart mij ingeeft. Zekerheid dat ik een vrij wezen ben. Want de essentie van de fysieke wereld is de vergankelijkheid hiervan. Wat betekent dat alles wat je dacht zeker te kunnen stellen, vergankelijk blijft. Denk aan de beurs kracht, denk aan het verlies van je partner, denk aan een vervelende ziekte.
Dat betekent dat alles wat je als zeker beschouwd een schijn zekerheid is!
De behoefte aan zekerheid, is vooral in je gedachten. Want je gedachten zullen altijd in staat zijn om iets te verzinnen, waardoor je aan de zekerheid die er op dit moment is, zou kunnen gaan twijfelen. Zou je naar je hart gaan luisteren, dan zou je het ook als iets positiefs kunnen zien. Zie of ervaar het als een oproep om in AKTIE te komen. Als een oproep om iets aan je situatie te veranderen. Ga erover praten, ga erover lezen, neem de tijd voor jezelf. Wat je ook doet, doe het uit je hart! Dit is de TIJD om in beweging te komen. Jaag dat gevoel van zekerheid niet na, maar maak er gebruik van. Geef je de kans om uit je comfortzone te stappen. Want elke keer als je met beweging en Aktie bezig bent dan zet je de stappen richting je vrijheid en richting de echte zekerheid.
'Zekerheden die men bang is te verliezen, zijn geen zekerheden.'
Posts tonen met het label ego. Alle posts tonen
Posts tonen met het label ego. Alle posts tonen
dinsdag 30 juni 2009
maandag 29 juni 2009
Veiligheid als basisbehoefte
Dit is onze grootste basis behoefte, die wij allemaal uit de baarmoeder met ons mee dragen. Een veiligere plek kan ik mij niet voorstellen. Zacht en warm, gedempte geluiden en altijd een goede temperatuur, geen zorgen en verantwoordelijkheden. Bewust of onbewust weet je dat er voor je wordt gezorgd, en dat je in alle basis behoeftes wordt voorzien. Fysiek contact die geen weerga kent.
Direct bij onze geboorte wordt er inbreuk op deze fysieke gewaarwording gemaakt, je komt in contact met lucht, licht en geluid. Zelfs als je in een waterbad geboren wordt, zul je uiteindelijk kennis maken met onze lawaaierige wereld, waar in je ook je eigen stem mag laten horen. En hoe goed je ouders ook voor je zorgen, het gevoel van een veilige baarmoeder kunnen ze je nooit meer terug geven. De herinnering aan dat gevoel blijft in je cellen opgeslagen, je lichaamsgeheugen of celgeheugen is daar op geprogrammeerd en zal het nooit vergeten. Echter dat gevoel, deze gewaarwording is wellicht niet meer terug te halen. Behalve misschien in diepe trance of tijdens floating (overigens aan te raden aan iedereen), maar helaas niet in het fysieke universum, alleen kun je jezelf er wel bewust van zijn dat je veiligheid mist. Je kunt ook dit niet van een ander krijgen of verwachten. Of zelfs een ander de schuld geven dat je niet kunt krijgen wat je wilt. Alleen als je jezelf ervan bewust wordt dat dit is waar naar je verlangd, zul je ontspanning kunnen vinden. Soms is alleen het uitspreken daarvan al voldoende. De beste manier die ik ken, is naar je lichaam te luisteren en je lichaam echt te vragen waar behoefte naar is.
Niemand kan je dat gevoel van veiligheid geven, zelfs niet in de buurt komen ervan. Echter, er is eigenlijk sinds je geboorte weinig veranderd aan je bewustzijn, die is nog precies het zelfde. Wat je zou kunnen helpen om dit te herinneren is door middel van een hele simpele oefening. Je brengt de aandacht bij jezelf, bij je ademhaling en je lichaam. Hierdoor maak je contact met jezelf op een liefdevolle manier. Je zoekt de stilte in jezelf zonder afgeleid te worden door geluiden om je heen en gedachten die door je heen flitsen. Dan ontstaat er een moment waar je bewustzijn zich herinnert dat het in wezen veilig is.
Dat baby’tje is nog steeds in jou, of jij bent dat baby’tje . Jij bent de enige die weet wat je nodig hebt en je kunt hem de baarmoeder geven die hij zoekt.
Direct bij onze geboorte wordt er inbreuk op deze fysieke gewaarwording gemaakt, je komt in contact met lucht, licht en geluid. Zelfs als je in een waterbad geboren wordt, zul je uiteindelijk kennis maken met onze lawaaierige wereld, waar in je ook je eigen stem mag laten horen. En hoe goed je ouders ook voor je zorgen, het gevoel van een veilige baarmoeder kunnen ze je nooit meer terug geven. De herinnering aan dat gevoel blijft in je cellen opgeslagen, je lichaamsgeheugen of celgeheugen is daar op geprogrammeerd en zal het nooit vergeten. Echter dat gevoel, deze gewaarwording is wellicht niet meer terug te halen. Behalve misschien in diepe trance of tijdens floating (overigens aan te raden aan iedereen), maar helaas niet in het fysieke universum, alleen kun je jezelf er wel bewust van zijn dat je veiligheid mist. Je kunt ook dit niet van een ander krijgen of verwachten. Of zelfs een ander de schuld geven dat je niet kunt krijgen wat je wilt. Alleen als je jezelf ervan bewust wordt dat dit is waar naar je verlangd, zul je ontspanning kunnen vinden. Soms is alleen het uitspreken daarvan al voldoende. De beste manier die ik ken, is naar je lichaam te luisteren en je lichaam echt te vragen waar behoefte naar is.
Niemand kan je dat gevoel van veiligheid geven, zelfs niet in de buurt komen ervan. Echter, er is eigenlijk sinds je geboorte weinig veranderd aan je bewustzijn, die is nog precies het zelfde. Wat je zou kunnen helpen om dit te herinneren is door middel van een hele simpele oefening. Je brengt de aandacht bij jezelf, bij je ademhaling en je lichaam. Hierdoor maak je contact met jezelf op een liefdevolle manier. Je zoekt de stilte in jezelf zonder afgeleid te worden door geluiden om je heen en gedachten die door je heen flitsen. Dan ontstaat er een moment waar je bewustzijn zich herinnert dat het in wezen veilig is.
Dat baby’tje is nog steeds in jou, of jij bent dat baby’tje . Jij bent de enige die weet wat je nodig hebt en je kunt hem de baarmoeder geven die hij zoekt.
Labels:
aktie,
basisbehoefte,
behoefte,
communicatie,
de helende reis,
ego,
gevoel,
gezondheid,
hulp,
persoonlijke groei,
pijn,
relaties,
resultaat,
veiligheid,
wijsheid,
ziekte
zondag 28 juni 2009
Relatie is.......
Er is zo veel te zeggen over relaties, en wat is de definitie van een relatie, welke aspecten komen er al allemaal aan bod? Wat en wie is er belangrijk in de relatie, wat neem je allemaal mee uit je verleden, wat heb je allemaal te leren van elkaar. Hoe ga je om met je mannelijke en vrouwelijke energie. Waar vind je een juiste balans. Hoe stel je prioriteiten, en hoe zit het met je commitment. Er zijn al vele boeken over geschreven en er zullen er nog vele volgen, want een relatie is een proces van samen bouwen aan een solide “gebouw” , ieder van de partners neemt haar en zijn eigen stukje mee. Sommige bouwstenen zijn al vanaf het begin verrot, en daardoor dreigt het hele gebouw ineen te stortten. In feite is het enige wat je hoeft te doen, die verrotte stukjes te vervangen door nieuwe, gezonde bouwstenen. Bouwstenen die zijn gebaseerd op je eigen ideeën en je eigen overtuigingen van dit moment, en niet wat jij eigenlijk al jaren meesleept zonder er bij stil te staan of dat werkelijk nog steeds waar is.
Vergeet niet dat elke dag een nieuwe dag is. Elke dag kun jij nieuwe keuzes maken, je lichaam, je geest en je emotionele lichaam zijn in staat om zichzelf elke dag te vernieuwen. Als je voorstelt dat het mogelijk is, kun je jezelf dan ook voorstellen dat je elke dag zou kunnen kiezen om een nog beter leven en een betere relatie te creëren?
Maar hoe doe je dat, wat moet je er allemaal voor geven, en wat krijg je er voor terug?
Wellicht is de eerste vraag die je jezelf moet stellen: Waarom kies ik voor een relatie? In onze moderne, individuele en onafhankelijke maatschappij is het nog maar de vraag of een relatie is, wat door de jaren heen gebruikelijk was. Er zijn genoeg mensen die niet voor een vaste relatie kiezen, en die kunnen best gelukkig door het leven heen gaan.
Is je relatie daar, om je basisbehoeftes te bevredigen? Stop er dan meteen mee! Want er is geen enkel individu behalve jijzelf die deze behoeftes kunt bevredigen.
Welke basisbehoeftes heb ik het hier over? Graag sta ik elke dag stil bij een basis behoefte.
Vergeet niet dat elke dag een nieuwe dag is. Elke dag kun jij nieuwe keuzes maken, je lichaam, je geest en je emotionele lichaam zijn in staat om zichzelf elke dag te vernieuwen. Als je voorstelt dat het mogelijk is, kun je jezelf dan ook voorstellen dat je elke dag zou kunnen kiezen om een nog beter leven en een betere relatie te creëren?
Maar hoe doe je dat, wat moet je er allemaal voor geven, en wat krijg je er voor terug?
Wellicht is de eerste vraag die je jezelf moet stellen: Waarom kies ik voor een relatie? In onze moderne, individuele en onafhankelijke maatschappij is het nog maar de vraag of een relatie is, wat door de jaren heen gebruikelijk was. Er zijn genoeg mensen die niet voor een vaste relatie kiezen, en die kunnen best gelukkig door het leven heen gaan.
Is je relatie daar, om je basisbehoeftes te bevredigen? Stop er dan meteen mee! Want er is geen enkel individu behalve jijzelf die deze behoeftes kunt bevredigen.
Welke basisbehoeftes heb ik het hier over? Graag sta ik elke dag stil bij een basis behoefte.
Labels:
basisbehoefte,
behoefte,
de helende reis,
ego,
gevoel,
gezondheid,
persoonlijke groei,
pijn,
relatie,
relaties
vrijdag 5 juni 2009
Bezoek aan Dalai Lama
Bezoek aan Dalai Lama
Het begon met teleurstelling; wij zullen hem niet Live zien. De enige kaartjes die nog vrij waren, waren voor het auditorium. Hier kreeg je Dalai Lama te zien op een groot scherm in een zaal, naast de zaal waar 10.000 mensen bij elkaar waren. Maar goed dat ik dit niet van te voren wist, want dan zou ik de hele reis naar Amsterdam uit Vlissingen niet hebben ondernomen. Omdat wij in een goede stemming waren, het was immers mijn verjaardag, gingen we gewoon op de eerste rij zitten. En daar werd nog een keer bevestigd dat wij hem echt niet life te zien zouden krijgen, maar dat toch zelfs op 500 meter afstand, zijn energie voelbaar zou zijn. Ik besloot mij aan het moment over te geven, te genieten van samen zijn met Marieke en de rest van de dag.
Door het sublieme beeld en dicht bij het scherm zittend, kreeg ik de ervaring om ‘zijne heiligheid’ helemaal van dichtbij mee te maken. Hij straalde eenvoud, nederigheid speelsheid en nieuwsgierigheid van een kind uit. Hij werd verwelkomd door Erica Terpstra, die zich zichtbaar heeft laten raken door de omvang van zijn aanwezigheid.
De rust die hij uitstraalde in de eerste 10 minuten van zijn onderricht, heeft er voor gezorgd dat wij onze kostbare slaapminuten konden inhalen. Daarna konden wij de rest van zijn rede geboeid volgen . Door de eenvoud, het mededogen en het besef dat wij allemaal eender zijn en uiteindelijk hetzelfde nastreven, namelijk innerlijke rust en geluk, iedereen echter op zijn eigen manier.
Daar kan ik alleen maar respect voor blijven tonen. Ook voor iedereen die bij ons over de vloer komt, ieder keer weer petje af!!!
Na zijn toespraak kwamen de vragen die hij met veel anekdotes en ook met veel respect voor zijn medemens heeft beantwoordt.
En als cadeautje wat je ook op je verjaardag krijgt, werd aangekondigd dat na de lezing de Dalai Lama nog even naar het Auditorium zou komen, om alle mensen die daar waren te begroeten. WAUW!!!
Wij zaten op de eerste rij, dat betekende nog geen 2 meter afstand van “zijne heiligheid”. Ik ben geen mens om iemand te aanbidden, en zeker geen mens om voor iemand te buigen, ook al is zijn naam Dalai Lama. Echter, dit is een man waar je echt blij van wordt als je in zijn buurt bent. Waarbij je blij en ontspannen helemaal jezelf kan zijn, door de eenvoud die hij uitstraalt. Voor mij is hij een voorbeeld van authenticiteit en een egoloze persoonlijkheid. Fantastisch! Dit moment is opgeslagen in mijn cellen, zoals Dalai Lama onderwijst, de energie van een liefdevolle leraar wordt opgeslagen in je cellen, waardoor zijn onderricht wordt overgedragen niet alleen naar je denken, maar ook naar je zijn.
Het begon met teleurstelling; wij zullen hem niet Live zien. De enige kaartjes die nog vrij waren, waren voor het auditorium. Hier kreeg je Dalai Lama te zien op een groot scherm in een zaal, naast de zaal waar 10.000 mensen bij elkaar waren. Maar goed dat ik dit niet van te voren wist, want dan zou ik de hele reis naar Amsterdam uit Vlissingen niet hebben ondernomen. Omdat wij in een goede stemming waren, het was immers mijn verjaardag, gingen we gewoon op de eerste rij zitten. En daar werd nog een keer bevestigd dat wij hem echt niet life te zien zouden krijgen, maar dat toch zelfs op 500 meter afstand, zijn energie voelbaar zou zijn. Ik besloot mij aan het moment over te geven, te genieten van samen zijn met Marieke en de rest van de dag.
Door het sublieme beeld en dicht bij het scherm zittend, kreeg ik de ervaring om ‘zijne heiligheid’ helemaal van dichtbij mee te maken. Hij straalde eenvoud, nederigheid speelsheid en nieuwsgierigheid van een kind uit. Hij werd verwelkomd door Erica Terpstra, die zich zichtbaar heeft laten raken door de omvang van zijn aanwezigheid.
De rust die hij uitstraalde in de eerste 10 minuten van zijn onderricht, heeft er voor gezorgd dat wij onze kostbare slaapminuten konden inhalen. Daarna konden wij de rest van zijn rede geboeid volgen . Door de eenvoud, het mededogen en het besef dat wij allemaal eender zijn en uiteindelijk hetzelfde nastreven, namelijk innerlijke rust en geluk, iedereen echter op zijn eigen manier.
Daar kan ik alleen maar respect voor blijven tonen. Ook voor iedereen die bij ons over de vloer komt, ieder keer weer petje af!!!
Na zijn toespraak kwamen de vragen die hij met veel anekdotes en ook met veel respect voor zijn medemens heeft beantwoordt.
En als cadeautje wat je ook op je verjaardag krijgt, werd aangekondigd dat na de lezing de Dalai Lama nog even naar het Auditorium zou komen, om alle mensen die daar waren te begroeten. WAUW!!!
Wij zaten op de eerste rij, dat betekende nog geen 2 meter afstand van “zijne heiligheid”. Ik ben geen mens om iemand te aanbidden, en zeker geen mens om voor iemand te buigen, ook al is zijn naam Dalai Lama. Echter, dit is een man waar je echt blij van wordt als je in zijn buurt bent. Waarbij je blij en ontspannen helemaal jezelf kan zijn, door de eenvoud die hij uitstraalt. Voor mij is hij een voorbeeld van authenticiteit en een egoloze persoonlijkheid. Fantastisch! Dit moment is opgeslagen in mijn cellen, zoals Dalai Lama onderwijst, de energie van een liefdevolle leraar wordt opgeslagen in je cellen, waardoor zijn onderricht wordt overgedragen niet alleen naar je denken, maar ook naar je zijn.
Labels:
communicatie,
Dalai Lama,
ego,
gevoel,
gezondheid,
persoonlijke groei,
wijsheid
vrijdag 22 mei 2009
Het komt wel goed, hoor!!!
Hoe vaak wordt dat niet gezegd?
Natuurlijk komt het goed, daar twijfel ik ook niet aan.
Echter, wij leven NU, en niet over een tijd (waar het dan zogenaamd goed zou komen!) Ook het geluk is alleen NU. Je bent een gelukkig leven waard, en er is geen enkele reden waarom je zou moeten wachten dat het beter wordt. Weet dat de mensen in de concentratie kampen zich ook op die manier in leven hebben gehouden. Je weet ook wat er met het merendeel gebeurd is. Wellicht niet het beste voorbeeld van lijdend zitten wachten op een betere toekomst maar toch. Mijn grootmoeder heeft op het laatste moment het executie peleton ontvlucht, daarna dagenlang met blote voeten door de sneeuw gelopen. Zij is 80 jaar geworden. Niet dat zij een heldin is, alleen dat zij een sprong in het onbekende waagde. Moet het ook bij jou zover komen tot je in Aktie overgaat?
Er is altijd een mogelijkheid om een ander NU te creëren door uit je comfort zone te stappen en Aktie te ondernemen. Dit geld voor het emotionele en fysieke ongemak. Je kunt er altijd meer aan doen dan je nu al doet, en je hoeft jezelf niet afhankelijk te stellen van de beperkingen die door de omgeving worden bepaald. De vraag is hoeveel je bereid bent om te lijden. Het is echt tijd om voor jezelf te kiezen. En nogmaals, ik zie geen enkele reden waarom het nu niet goed is.
Behalve dat je jezelf een harde les probeert te leren. En wie straf je dan? Stel je voor dat je een ander bent, wat zou je dan doen? Welke advies zou je aan de ander geven, een advies uit je hart een advies waar je helemaal achter staat. Schrijf dat op en volg het ook op. Blijf dus zoeken en ondernemen, blijf in beweging waarin je jezelf centraal stelt, en vraag continue jezelf af, is het goed voor mij? Brengt het mij verder? Met andere woorden:LEEF! En wacht niet tot het executie peleton voor je paraat staat.
Natuurlijk komt het goed, daar twijfel ik ook niet aan.
Echter, wij leven NU, en niet over een tijd (waar het dan zogenaamd goed zou komen!) Ook het geluk is alleen NU. Je bent een gelukkig leven waard, en er is geen enkele reden waarom je zou moeten wachten dat het beter wordt. Weet dat de mensen in de concentratie kampen zich ook op die manier in leven hebben gehouden. Je weet ook wat er met het merendeel gebeurd is. Wellicht niet het beste voorbeeld van lijdend zitten wachten op een betere toekomst maar toch. Mijn grootmoeder heeft op het laatste moment het executie peleton ontvlucht, daarna dagenlang met blote voeten door de sneeuw gelopen. Zij is 80 jaar geworden. Niet dat zij een heldin is, alleen dat zij een sprong in het onbekende waagde. Moet het ook bij jou zover komen tot je in Aktie overgaat?
Er is altijd een mogelijkheid om een ander NU te creëren door uit je comfort zone te stappen en Aktie te ondernemen. Dit geld voor het emotionele en fysieke ongemak. Je kunt er altijd meer aan doen dan je nu al doet, en je hoeft jezelf niet afhankelijk te stellen van de beperkingen die door de omgeving worden bepaald. De vraag is hoeveel je bereid bent om te lijden. Het is echt tijd om voor jezelf te kiezen. En nogmaals, ik zie geen enkele reden waarom het nu niet goed is.
Behalve dat je jezelf een harde les probeert te leren. En wie straf je dan? Stel je voor dat je een ander bent, wat zou je dan doen? Welke advies zou je aan de ander geven, een advies uit je hart een advies waar je helemaal achter staat. Schrijf dat op en volg het ook op. Blijf dus zoeken en ondernemen, blijf in beweging waarin je jezelf centraal stelt, en vraag continue jezelf af, is het goed voor mij? Brengt het mij verder? Met andere woorden:LEEF! En wacht niet tot het executie peleton voor je paraat staat.
dinsdag 7 april 2009
Ego
Het is leuk om te realiseren in hoeverre ons ego spelletjes met ons speelt. Wij hebben het Ego zo’n belangrijke functie gegeven, en wij hebben er zo’n ongelooflijk oordeel over, terwijl het Ego geen andere functie heeft dan ons te beschermen. Als iemand iets bereikt en echt voor zijn ding gaat staan en erover praat dan geven wij het gelijk een naam zoals “een egotripper” of “Arrogant”. Ondertussen denken wij vaak zelf “ik kan het helemaal niet”. Nou dan ik heb ik wel nieuws voor iedereen die dat wel eens tegen zichzelf verteld. Want dat “ik kan het helemaal niet” is ook een Ego verhaal. Zou het kunnen dat ook hier je Ego je aan het beschermen is? Want blijkbaar heb je er nog steeds voordeel aan om in de schaduw te blijven en jezelf niet in het zicht te laten komen. Wees eens gewoon eerlijk naar jezelf, en maak eens contact met je hart voel wat er echt is. Wat als er niks zou zijn om te moeten beschermen, en wat als je iets zou kunnen vinden dat je nog veel beter zou kunnen beschermen? Eigenschappen zoals: Aktie ondernemen, ontspanning, nederigheid, dankbaarheid, gelijkwaardigheid, openheid en kwetsbaarheid..
Abonneren op:
Posts (Atom)
WIE BEN IK
- David (AVRAAM)
- Vlissingen, Netherlands
- Dat is een hele goede vraag! Het antwoord afhankelijk is van het moment waarop deze vraag gesteld wordt. Want, zeker bij zijn er momenten dat ik alleen de lagen zie waaronder ik mij veilig aan het verstoppen ben. Onder deze lagen vind ik hetzelfde warmte, liefde en rust die in ieder van ons huist. Hierdoor, ben ik niet veel anders dan jij of wie dan ook. Zonder deze bril mag ik kwetsbaar zijn, mag ik dingen niet weten, mag ik gewoon zijn. Kijkt de rest van de wereld ook zo? Zolang het de wereld van 2 dimensies is waarschijnlijk niet. Want wij moeten expert zijn!! Expert waarin, zou ik mij afvragen? Als wij allen mogen putten uit de oneindige kennis die overal al is en energetisch beschikbaar is waarom dan deze onderscheidinglijn. Waarom zou je dan een expert willen zijn? Om te weten wie je bent!!! Dit is een paradox die wij onszelf continue creëren. Om? Achter te komen wie wij zijn!!!! Alleen wat wij werkelijk zijn is: een oneindige bron van energie en volgens kwantum fysici een grote niks. Als wij niks zijn, dan is er geen onderscheid en dan is ook ineens gelijkheid en dan mogen wij wel zijn. Gewoon zijn. Wil je toch weten kijk dan op www.journeytherapeut.com